۱۳۸۸ فروردین ۱۸, سه‌شنبه

مقدمه


در سفر، جغرافياي بيرون و درون با هم نورديده مي‌شود.
بعد از عقدمان، سفرهاي زيادي رفته‌ايم. هربار كه خواستم سفرنامه‌اي بنويسم، نتوانستم. سفرنامه‌هاي قرن هفتمي مرا به شدت آزار مي‌دهند. توصيف دقيق هرآنچه كه ديده‌اي براي مردم قرن هفتم شايد جذاب بوده ولي براي انسان‌هاي عصر جديد كه با كليك كردني جهان را سير مي‌كنند، نيست. احساس مي‌كنم دوران سفرنامه نوشتن از آنجايي كه بدان سفر كرده‌ايم گذشته، من دوست دارم سفرنامه را درباره آن «كسي كه سفر كرده» بنويسم. از «من»! از «انساني» كه سفر كرده است و ديده است. زمين را سير كرده است و شگفتي‌هاي بيرون را همراه شگفتي‌هاي درون كاويده است. سفرنامه توصيف سفري است كه من در خودم سير كرده‌ام به بهانه سفر به سرزميني ديگر.
شايد چنين سفرنامه‌اي كوتاه باشد، در حد جمله‌اي، عكسي و يا حتي خوابي ولي براي من باارزش‌تر است. شايد نامنظم باشد. شايد اطلاعات دقيقي از سفر ارائه ندهد شايد از جغرافيا و تاريخ كمتر سخن گفته باشد ولي حرف براي گفتن زياد دارد گرچه كوتاه گفته باشد. اين چنين است كه خواننده در روح و فكر انساني كه سفر كرده است سير مي‌كند. نه در تصاوير ساختگي و مخدوشي از آنچه توصيف شده است.در اين فرصت سعي خواهم كرد حرف‌هايي را كه در سفر خواف در دورنم زاده شدند گفت باشم. اين حرف‌هاي شايد به جذابيت سفرنامه‌هاي قرن هفتمي نباشد و شايد حرف آنچناني هم نداشته باشد ولي قصد دارم چنين زاويه نگاهي را تجربه كرده باشم. زاويه كه از آن «مرا» خواهيد ديد كه در سفرم!


پ.ن: عكس توسط ريحانه احسانپور و در كوشك سلامه در 25 كيلومتري شهر خواف (مشاهده روي نقشه) گرفته شده است.

۴ نظر:

علی گفت...

بسیار روش خوبی را انتخاب کرده‌اید برای نوشتن سفرنامه‌تان. منتظر قسمت‌های بعدی می‌مانم. با توصیفاتی که مهدی اجمالاً برایم کرد باید تجربیات خوبی کسب کرده‌باشید. ;)

Hamidreza گفت...

واقعاً کار خوبی میکنید که قرن هفتمی نمینویسید. اما یه پیشنهاد دارم قبل از اینکه شروع کنی به نوشتن سفرنامه! حالا که اینهمه دارید وبلاگ نوشتاری و عکاسی و اینها راه میندازید، بهتر نیست یه دامین اختصاصی بخرید و این وبلاگ ها رو به بخشهای مختلف سایتتون منتقل کنید؟

ناشناس گفت...

منم سوال حمیدو دارم :دی

آخه فکرشو بکن (حالا این دفعه به خاطر من:دی) که بعد از چند تا پست دیگه قراره اینجا ننویسید! البته شاید هم بخواید سفرنامه های بعدی اتونو اینجا بنویسید اما کلا با پیشنهاد حمید موافقم دیگه:دی
حالا حمید چند در میاد دامین اختصاصی؟ آخه منم می خوام:پی

مهدی ناصری گفت...

حرفتون رو قبول دارم. خيلي وقت هم هست كه تو فكرش بودم ولي الان واقعا وقتش رو ندارم!!!